اخبار و مقالات

400 مزرعه پرورش میگو درکشور فعال است
تاریخ انتشار : 1395/5/31 ساعت 09:36:21
400 مزرعه پرورش میگو درکشور فعال است


















400 مزرعه پرورش میگو درکشور فعال است
تاریخ: 1395/04/29
شماره: 7128
بازدید: 28
رئیس سازمان دامپزشکی و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : 400 مزرعه پرورش میگو با مساحت پنج هزار و 300 هکتار درکشور فعال است.
 
به گزارش ایرنا، مهدی خلج روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بوشهر افزود: دراین استخرها یک میلیارد و 350 میلیون بچه میگو ذخیره سازی و در حال پرورش است.

وی بیان کرد: پنج هزار مورد نمونه برداری از استخرهای پرورش میگو، مراکز تکثیر و غذای میگو انجام شده و 9 هزار آزمایش مولکولی روی آنها صورت گرفته است.

خلج افزود : دراین ارتباط سه هزار و 200 مورد از نمونه گیری ها و پنج هزار آزمایش مولکولی روی آنها دراستان بوشهر صورت گرفته است.

وی یادآور شد: 720 میلیون از مجموعه بچه میگو های پرورشی ذخیره سازی شده دراستخرهای پرورشی کشور مربوط به استان بوشهر است.

وی بیان کرد: در سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گلستان خطری متوجه مزارع پرورش میگو نیست و تنها شمار اندکی از مزارع پرورش میگو در استان بوشهر به بیماری لکه سفید مبتلا شده است.

خلج با اشاره به اینکه استان بوشهر 60 درصد میگوی پرورشی کشور را تولید می کند گفت: در بویرات دیلم شش استخر آلوده به ویروس لکه سفید معدوم سازی شده است.

وی افزود: دو استخر نیز از دو سایت پرورش میگوی دیگر در سطح استان بوشهر معدوم سازی شده است.

خلج بیان کرد: با پیشگیری از سوی پرورش دهندگان میگو درو اقدامات کنترلی توسعه محدوده بیماری یاد شده در سطح استان بوشهر متوقف شده است.

وی با اشاره به قرنطینه کلی و عمومی ادامه داد: به سمت مدرن کردن تردد بهداشتی دام، طیور، آبزیان، فرآورده ها و نهاده های مرتبط هستیم.
خلج گفت: بدین منظور هر محموله تحت نظارت دامپزکشی کشور برای جابه جایی نیاز به تعیین هویت دارد.

وی بیان کرد: تعیین هویت یاد شده برای دام بصورت نصب شماره، گوشت مرغ با نصب کد رهگیری و در نهایت داشتن پروانه بهداشتی و کد شناسایی برای ناوگان حمل و نقل ویژه حمل این فرآورده هاست.

خلج گفت: دراین ارتباط تفاهم نامه ای با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و ستاد مرکزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منعقد شده و در وضعیت کنونی بطور مشخص خروجی های استان هرمزگان زیر پوشش اقدامات یاد شده برای قرنطینه هستند.

وی اضافه کرد: با این وجود برای میگوی پرورشی علاوه بر قرار گرفتن در قرنطینه عمومی تمام مراحل آن زیر نظر سازمان دامپزشکی صورت می گیرد.

خلج درارتباط با آمار کشتارگاههای کشور گفت: ساماندهی کشتارگاهها در دستور کار سازمان دامپزشکی است و 265 کشتارگاه صنعتی طیور در سراسر کشور داریم که سالانه 750 میلیون قطعه طیور در آنجا ذبح می شود و با تدابیر پیش بینی شده همه آنها دارای کد رهگیری هستند.
وی گفت: برای صادرات گوشت طیور تنها اجازه به کشتارگاه هایی می دهیم که دارای کد IR باشند.

معاون وزیر جهاد کشاوزی گفت: دلیل این امر نیز تلاش برای حفظ بازار صادراتی و تضمین کردن مسائل بهداشتی کشتارگاه ها در سطح کشور است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر برطرف شدن کمبود واکسن تب برفکی در سطح کشور گفت: با رونق تولید در داخل و واردات هشت میلیون و 500 هزار دوز واکسن تب برفکی از منابع خارجی مشکلی در این زمینه نداریم.
منبع خبر: ایرنا